tiistai 1. joulukuuta 2015

Sissimarkkinointi

Mitä on sissimarkkinointi

Sissimarkkinointi oli ainoa tähän asti läpikäydyistä aiheista, josta en ollut kuullut ennen. Tutkiessani asiaa eteenpäin, yllätyin. Sissimarkkinointi kuulostaa aivan mahtavalta!

Ideana on siis toteuttaa pieni tai suuri markkinointikampanja edullisesti, mutta hauskasti ja älykkäästi. Tarkoituksena on yllättää, hauskuuttaa, naurattaa, saamaan hyvälle tuulelle, ja lopulta innostumaan. Sissimarkkinoinnista ei aina edes huomaa, että se on markkinointia. Miljoonien eurojen sijaan käytetään älyä.

Sissimarkkinointi keskittyy kohderyhmään, tuntee asiakkaan ostokäyttäytymisen. Siinä on selkeä hyvä idea, ja yllättävyydellään ansaitsee mediahuomiota, joka taas lisää markkinoinnin tehoa.


Sissimarkkinoinnin ja tavallisen markkinoinnin erot

Perinteisessä markkinoinnissa investoidaan aina tietty summa rahaa markkinointityöhön, kun taas sissimarkkinoinnissa rahan sijasta markkinoija investoi yleensä aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustansa. Perinteistä markkinointia käyttävät usein isot yritykset, joilla on suuri markkinointibudjetti. Sen sijaan pienyritykset, joilla on enemmän kunnianhimoa kuin rahaa, voivat hyvin turvautua sissimarkkinointiin. Perinteinen markkinointi mittaa aina myynnin tuloksia, mutta sissimarkkinoijalle tavoite on voitto. Perinteinen markkinointi perustuu arvauksiin ja kokemuksiin, sissimarkkinoija tuntee kohderyhmänsä, keskittyy psykologiaan ja ihmisten ostokäyttäytymiseen. Kun perinteinen markkinoija haluaa tuhota kilpailijansa, sissimarkkinoija tekee mielellään yhteistyötä. Missä perinteinen markkinoija käyttää paria markkinointikeinoa, sissimarkkinoija keskittyy kokonaisuuksiin. Jälleen perinteinen markkinoija laskee myyntiä, mutta sissimarkkinoija luotuja asiakassuhteita. Perinteinen markkinoija käyttää yhtä-kahta kallista keinoa, sissimarkkinoija sataa ilmaista.


Sissimarkkinoinnin periaatteet

Periaatteena sissimarkkinoinnissa on yhdistää myyntityö ja markkinointi, olla taloudellisia, odottaa kärsivällisesti tuloksia, vaikka aluksi näyttäisikin tulevan tappiota, poiketa valtavirrasta, keskittyä pieniin asiakasryhmiin ja tuntea heidät, olla selkeitä ilmaisussa, sekä olla hyödyksi asiakkaalle.

Tulokset mitataan ottamalla vastaan palautetta, testaamalla paljon, ehkä muuttamalla jotakin, ja annostelemalla vähän kerrallaan.

Riskit

Sissimarkkinoinnin riskeinä on väärinymmärrys, tabujen käyttäminen markkinointikeinona (seksi, politiikka, uskonto), laittomuus, yhteensopimattomuus brandin kanssa tai liiallinen provosoiminen. Toisaalta sissimarkkinoinnin tuleekin olla hieman provosoivaa, sillä mitäänsanomattomuus ei jää mieleen. Siinä on tasapainottelemista.

Miksi sissimarkkinointi toimii

Sissimarkkinoinnin keksijä, Jay Conrad Levison sanoo nettisivuillaan sissimarkkinoinnin toimivan pienyrityksillä, joilla aiemmin on ollut vaikeuksia menestyä markkinoinnissa, erinomaisesti. Hänen mukaansa sissimarkkinointi toimii juurikin yksinkertaisuutensa ansiosta. Se on helppo ymmärtää, toteuttaa, ja se on halpaa. Levisonin mukaan sissimarkkinoinnissa on pienyrityksille suuri etu: se antaa varmuutta epävarmaan maailmaan, taloudellisuutta kalliiseen maailmaan ja yksinkertaisuutta monimutkaiseen maailmaan. 


Suurin osa suomalaista yrityksistä uskoo perinteiseen markkinointiin. Minua sen sijaan sissimarkkinointi sykähdytti heti ensi kosketuksesta todella paljon. Parin sissimarkkinointivideon, jossa tuotettiin hyvää mieltä ihmisille yllätyksellisillä limuautomaateilla ja hymynhintaisilla kekseillä, katsominen sai minut ihan itkemään. Miten ihana ja ihmisläheinen tapa markkinoida! Saa ihmiset hyvälle tuulelle, et myy mitään väkisin, mutta saat siitä jossain vaiheessa takaisin. Tehdään yhteistyötä, eikä juonita kilpailijan tuhoamiseksi. Voisiko bisnesmaailma mennä enemmän tähän suuntaan?

Tässä on sama mekanismi, kuin esimerkiksi hyvissä tv-mainoksissa. Jos näen riemastuttavan mainoksen, olisin valmis ostamaan tuotteen ihan siitä hyvästä, että mainos oli niin mahtava. Sama tunne tulee sissimarkkinoinnista.


Lähteet:

What is Guerrilla marketing: http://gmarketing.com/

Creative Guerrilla marketing: http://www.creativeguerrillamarketing.com/

Kuvat ja videot:
Puska: https://www.bing.com/images/search?q=Creative+Marketing+Ideas&view=detailv2&&id=5BC18E3C0E954DF88E4C566925535AFDF6C27CD5&selectedIndex=62&ccid=cOqqJ%2boH&simid=608027710474030273&thid=OIP.M70eaaa27ea0706ee5ab08da771d01a79o0&ajaxhist=0

NFL-video: http://www.creativeguerrillamarketing.com/guerrilla-marketing/pepsi-max-creates-vending-machine-pay-enthusiam-nfl-wembley/

Auto-video: https://www.youtube.com/watch?v=98U2O7cpcNw

Härski kuva:
https://www.bing.com/images/search?q=guerrilla+marketing&view=detailv2&&id=5FC6FD912EADE4B84F3CDD35BFDA5BFDE6A00F3F&selectedIndex=19&ccid=i9XBccb8&simid=608023286647292036&thid=OIP.M8bd5c171c6fc0aa2131b7f0d2f4386c8o0&ajaxhist=0

Tyttö: https://www.bing.com/images/search?q=guerrilla+marketing&view=detailv2&&id=672ACE0068F1756214C7B41ED74AD62A8D27781E&selectedIndex=175&ccid=%2b1MnkgIG&simid=608014065361683933&thid=OIP.Mfb5327920206430ca8e84997f3c9daebo0&ajaxhist=0


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti