Mitä elämysmarkkinointi on
Sissimarkkinoinnin lisäksi minulle toinen uusi markkinoinnin osa-alue oli elämysmarkkinointi. Tutustuttuani aiheeseen tarkemmin, innostuin taas. Elämysmarkkinointi kuulostaa hauskalta: siinä painopiste on kuluttajan kokemuksilla. Kuluttajille pyritään antamaan kokonaisvaltaisia elämyksiä, ostosreissu voi olla muutakin kuin pelkkä ostosreissu. Elämysmarkkinoinnissa liiketoiminta muutetaan ikään kuin teatteriesitykseksi, jossa myymälä on teatteri, myyjät näyttelijöitä, tuote tai palvelu näytelmä ja liiketoimintastrategia on käsikirjoitus. Elämyksiä tuottamalla yritykset sitovat asiakkaat tuotteisiinsa ja palveluihinsa, elämysten tarjonta vahvistaa uskollisuutta. Kokonaisvaltainen elämys muodostuu kaikkien viiden aistin (maku, haju, näkö, kuulo ja tunto) käytöstä.
Miten elämysmarkkinointi toimii
Ihmiset viettävät aikaa ostoskeskuksissa nykyään enemmän kuin koskaan: shoppailusta on tullut hyväksytty ajanviettotapa. Elämysmarkkinointi käyttää hyväkseen ihmisen halua tuntea mielihyvää ja kokea jotain unohtumatonta. Ostokokemus voi olla nautinto. Elämysshoppailussa ostos voi ollakin vain muisto, ei itsetarkoitus.
On olemassa kahdenlaisia shoppailijoita: perinteiset ja elämysshoppailijat. Perinteiset shoppailijat tekevät vain tarpeelliset ostokset, arvostavat rahan- ja ajansäästöä. Sen sijaan elämysshoppailijat shoppailevat huvikseen, pitävät ostoksilla käyntiä ajanviettotapana.
Ihmiset shoppailevat monista syistä: toiset haluavat virkistyä, toisilla on sosiaalisia tarpeita, joillekin shoppailu on terapiaa, toisille pakenemista, toiset haluavat oppia ja toiset urheilla.
Myymäläympäristön vaikutus kuluttajaan
Myymäläympäristöllä on kuluttajan saamaan kokemukseen suuri merkitys. Liikkeen valot, lämpötilat, hyllyasettelut, värit, layout, koristelut ja muut fyysiset tekijät vaikuttavat viihtyvyyteen ja ostoselämyksen syvyyteen. Oma osansa on myös henkilökunnan ulkoasulla, ystävällisyydellä ja palveluhenkisyydellä.
Kaupan layout vaihtelee tyypin mukaan. Supermarketissa, putiikissa ja tavaratalossa on erilaiset pohjaratkaisut. Valot luovat tunnelmaa ja rakentavat yrityksen imagoa, sekä saavat asiakkaan tutkimaan tuotteita kauemmin. Hyvä musiikki saa asiakkaan myös viipymään kaupassa kauemmin ja kärsivällisempänä.
Liikkuvat kaupat
Liikkuvat kaupat ovat omalta osaltaan elämyksiä. Suomessakin on kauppa- ja kirjastoautoja, joihin on kiva mennä ihan jo kokemuksenkin takia. Joskus ostoskeskuksiin tulee myös esimerkiksi pikakampauksien tai käsihoitojen tekijöitä. Myös Pop Up- myymälät tuovat elämyksellisyyttä, ja niissä vierailee herkemmin, kuin vanhoissa tutuissa myymälöissä.
Slow shopping
Elämysshoppailua on myös ns. kiireetön ja hidas ostoksillemeno. Suomessa ainakin Tuuri ja Rovaniemen Joulumaa ovat erityisiä kohteita, joihin suomalaiset matkustavat pitkän matkan takaa vain kokeakseen niihin liittyvän elämyksen.
Kokemiani elämysshoppailureissuja
Miettiessäni esimerkkejä elämysliikkeistä, minulle tuli ensimmäisenä mieleen Mc Donald's. Olin kerran siellä kaverini syntymäpäivillä. Lapsena oli parasta mennä Mäkkäriin, jos siellä oli leikkipaikka: hienoja liukumäkiä ja kiipeilytelineitä. Nyt aikuisenakin menisin mieluummin ravintolaan, jossa lapsilla on oma leikkipaikka. Mc Donald'silla on myös pelle-maskotti, jonka voi aika-ajoin nähdä jossain. Elämys sekin, itse taisin lähinnä pelätä tuota ilmestystä aikoinaan.

Toinen mieleeni tuleva elämys oli lapsuuteni lempielokuvassa Yksinkotona 2:ssa nähty Duncan's Toy Chest -lelukauppa. Leffassa päähahmo Kevin karkaa kotoaan New Yorkiin, ja päätyy tuonne ihmeelliseen, jokaisen lapsen unelmien lelukauppaan. Oli pakko googlettaa, onko tuota kauppaa olemassa oikeasti. Haluaisin mennä sinne.
Yksinkertaistettuna elämysmarkkinointi siis saa asiakkaan kokemaan hyvänolontunnetta vahvistaen näin sidettään liikettä ja tuotetta kohtaan ja varmistaen positiivisen kuvan syttymisen ja säilymisen yritystä kohtaan, sekä uudelleenasioimisen. Tarpeeksi hyvä elämys saa asiakkaan myös kertomaan kokemuksestaan eteenpäin tuoden näin kaupalle uusia asiakkaita.
Lähteet:
Kuvat:
MC Donald's potato party:https://www.bing.com/images/search?q=mc+donalds+party&view=detailv2&&id=DD85D1E994617102F2C837817D760372737214E2&selectedIndex=6&ccid=jLor4yVS&simid=608028831457676675&thid=OIP.M8cba2be3255207e9a5aef1ef5c7fbbe6H0&ajaxhist=0
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti