tiistai 1. joulukuuta 2015

Loppupäätelmäni

Kuten aiemmissa postauksissa huomasimme, markkinoinnilla on monia keinoja. Aluksi pohdimme trendejä ja markkinoijien tapoja hyötyä ihmisten tavasta seurata trendejä. Mainonnassa käsittelimme mm. hyvien ja huonojen mainosten eroja, sekä kiellettyjä mainoksia. Seuraavassa postauksessa käsittelimme segmentoinnin ja asemoinnin tärkeyttä yrityksen menestyksen kannalta. Ostoskäyttäytymisestä opimme, kuinka tuntemalla eri ihmistyypit voidaan lisätä myyntiä ja kohdistaa markkinointia oikein. Visuaalisessa markkinoinnissa keskityttiin ihmisen visuaalisen aistin tärkeyteen markkinoinnin kannalta. Lopuksi käsittelin suosikkiaiheeni sissi- ja elämysmarkkinoinnin, jossa painopisteenä on asiakkaan elämys.

Opin työstä paljon. Ennen tätä opintojaksoa en uskonut olevani kiinnostunut olemaan missään tekemisissä markkinoinnin kanssa työelämässä, mutta opiskeltuani hieman sissi- ja elämysmarkkinoinnista, mieleni muuttui. Aikaisemmin olin ajatellut markkinoinnin olevan vain tylsää valtapeliä, lähes kaikki olisi kiinni rahasta, ja rikkaimmat ja röyhkeimmät voittaisivat. Sissi- ja elämysmarkkinoinnin olemassaolo todisti kuitenkin, että ihmisläheisempääkin markkinointia on olemassa, ja myös luovilla, pienen budjetin ratkaisuilla voi menestyä liike-elämässä. Haaveenani olisi ehkä toimia yrityksessä, jossa olisi lämpimät ja ihmisläheiset arvot, ja markkinoinnissa otettaisiin asiakaslähtöinen näkökulma: miten ostotapahtumasta saisi mahdollisimman miellyttävän asiakkaalleni, miten saisin hänet mahdollisimman tyytyväiseksi. Oli hienoa oppia, että myös sillä voi tehdä rahaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti